Kategorie
Abb Kuka Robotyka

Kuka i EADS pracują wspólnie nad robotyzacją zgrzewania tarciowego

Kto słyszał o zgrzewaniu tarciowym z przemieszczeniem materiału (FSW)? Nikt? To najwyższa pora żeby nadrobić zaległości. FSW jest na razie wykorzystywane głównie w przemyśle lotniczym, ale można się spodziewać że wkrótce będzie powszechnie spotykane w motoryzacji.

Volvo i Audi już wykorzystują je w praktyce. W robotyzacji tego procesu pionierem było Abb. Kuka nie chcąc pozostać z tyłu podpisała właśnie porozumienie z EADS na wykorzystywanie ich technologii zgrzewania tarciowego.

Europejski Koncern Lotniczo-Rakietowy i Obronny (EADS) to drugi pod względem wielkości koncern lotniczo-zbrojeniowy na świecie. Odpowiada za produkcję helikopterów (Eurocopter), samolotów (Airbus) oraz rakiet Ariane. Ponieważ przemysł lotniczy jako pierwszy zaczął wykorzystywać zgrzewanie tarciowe EADS może pochwalić się ważnymi patentami z tego obszaru.

Czym w ogóle jest zgrzewanie tarciowe z przemieszczeniem materiału? Jeden film z youtube jest warty więcej niż tysiąc słów, zobaczmy więc jak przebiega ten proces łączenia materiałów.

Jak widać do łączenia wykorzystywane jest ciepło powstałe w wyniku tarcia. Samo FSW jest nową technologią, opracowaną w 1991 roku. Pierwsze próby robotyzacji były umiarkowanie udane. Roboty przemysłowe z tamtego okresu posiadały niewielkie udźwigi i miały problem z wywarciem odpowiedniego nacisku wymaganego w procesie. Pracując na granicy swoich możliwości łatwo wpadały w rezonans, co skracało ich żywotność i wiązało się z koniecznością ograniczenia prędkości wykonywania połączenia. Kolejnym problemem były mało wydajne kontrolery które miały problem z przetworzeniem informacji potrzebnych do sterowania procesem FSW.

Dziś gdy roboty posiadają udźwigi przekraczające tonę i wysokowydajne układy sterowania robotyzowanie FSW ma znacznie większy sens. Friction stir welding jest używane głównie do łączenia aluminium serii 2000 i 7000. Te użyteczne stopy charakteryzujące się niską masą i dużą wytrzymałością są klasyfikowane jako niespawalne. Dzięki zgrzewaniu tarciowemu możliwe jest ich łączenie. Pozwala to budować lżejsze samochody i samoloty przy spełnieniu wszystkich wymagań wytrzymałościowych.

Przeczytaj: oświadczenie o współpracy

W odpowiedzi na “Kuka i EADS pracują wspólnie nad robotyzacją zgrzewania tarciowego”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *