Kategorie
Robotyka

Automatic Guided Vehicle

Byliście grzeczni w tym roku? Jeśli tak, to całkiem możliwe że wasz prezent pokonał część drogi transportowany przez wózki AGV (Automatic Guided Vehicle) zamiast przez Mikołaja i jego renifery.

Autonomiczne roboty wykorzystywane do prac magazynowych są obecne na rynku od dawna, ale dopiero od czasu przejęcia Kiva systems przez Amazon trafiły one do szerszej świadomości. Przypomnijmy: Amerykański potentat w handlu internetowym przejął producenta robotów i systemów magazynowych w marcu tego roku za 775 milionów dolarów.

Mobilne roboty wykorzystywane do celów magazynowych to dojrzały rynek, który już w 1998 roku był warty 566 milionów dolarów. Ciekawy artykuł na temat początków Kiva systems opublikowało IEEE. W sam raz do przeczytania na święta :)

Tematem AGV zainteresował mnie Jakub, który pokazał mi że to nie tylko Kiva i Amazon. Zwrócił uwagę na to że urządzenia te są wykorzystywane również w fabryce Porsche. Co w sumie nie powinno dziwić bo zadania magazynowe i ich optymalizacja są równie ważne w przemyśle motoryzacyjnym co i w handlu detalicznym.

Same wózki AGV zadomowiły się w motoryzacji na dobre, oprócz Porsche można spotkać je w fabrykach Nissana, Renault, BMW, VW czy Volvo. Ich główną zaletą w stosunku do przenośników jest większa elastyczność, która jest warta wyższej ceny. Żeby trzymać koszty inwestycji w ryzach producenci motoryzacyjni wybierają urządzenia o uproszczonym układzie sterowania i sensoryce, które poruszają się wzdłuż taśmy magnetycznej.

Producenci mobilnych robotów magazynowych oferują dużo bardziej złożone urządzenia, które potrafią bez zewnętrznej pomocy ustalić swoje położenie na hali. Jednym z pomysłów na nawigację było fotografowanie posadzki hali, żeby na podstawie pęknięć, rys i nierówności określać położenie robota. Wspólne prace badawcze i testy tego rozwiązania przeprowadzała NASA razem z Fordem.

2 odpowiedzi na “Automatic Guided Vehicle”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *