Z polskimi innowacjami w robotyce jest jak z naszą kinematografią: ubogo. Pisałem o wielu nietypowych zastosowaniach robotów, ale nigdy nie były to pomysły zrealizowane w naszym kraju. Aż do dzisiaj.

Bot Dolly robot movie film

Chciałbym żebyście poznali Artura – jednego z niewielu robotów przemysłowych na świecie zaadoptowanego do kręcenia filmów.

Kuka którą widzicie na zdjęciach jeszcze kilkanaście miesięcy temu zgrzewała karoserię BMW zjeżdżających z fabryki w Regensburgu. Modernizacja linii spowodowała że manipulator znalazł nowego właściciela.

Miałem okazję porozmawiać z Cezarym z Mocopolis który opowiedział o tym jak przebiegała adaptacji Kuki do wykonywania nowych zadań.

Sterowanie

To co widać od razu, to nowy kolor. Klasyczny “Kuka Orange” został zastąpiony czernią – która absorbuje światło i eliminuje ryzyko powstawania odbłysków.

Industrial robot - movie VFX

“Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie przyjdzie i to zrobi”

Prawdziwość tego powiedzenia świetnie widać na przykładzie opisywanego robota. Sporo rozwiązań jest nieszablonowa, jak np. sterowanie silnikiem ostrości obiektywu (byłem pewien że napęd będzie podpięty jako dodatkowa oś robota – nie jest).

Dla osób planujących głębsze modyfikacje Kuka ze sterowaniem KRC2 ma szereg zalet. To popularny robot o prostej konstrukcji i łatwo dostępnych częściach. Dobra dostępność dokumentacji elektrycznej i serwisowej oraz długi rynkowy staż upraszczają implementowanie własnych pomysłów.

W Mocopolis powstało dedykowane oprogramowanie pozwalające generować trajektorię ruchu robota. Efektem jego pracy jest ścieżka składająca się z krótkich liniowych odcinków, co jest źródłem pewnych problemów. Od trywialnych przypadłości dręczących Kukę jak brak możliwości rozpoczęcia ruchu od lokacji LIN, poprzez nieutrzymywanie stałej prędkości podczas przejazdu przez kolejne lokacje ruchem liniowym. Stąd też konieczne były modyfikacje programu tak żeby kompensować ograniczenia układu sterowania.

Mobilność

Robot raz postawiony na linii pracuje w tym samym miejscu latami. Kręcenie wszystkich filmów w jednej scenerii przez kilka lat jest słabym pomysłem, dlatego Kuka nie jest zakotwiczona na stałe do ziemi. Przykręcono ją do specjalnego podestu, takiego samego jakiego używają producenci robotów podczas targów. Dzięki temu można ją względnie łatwy przetransportować na plan zdjęciowy. Transportu nie ułatwia konsola pod robotem – to ponad pół tony żelastwa, które trzeba podnieś i wsadzić na samochód.

Bot Dolly Gravity cube

W planach jest zamontowanie Kuki na torze jezdnym. Można by wykorzystać standardowe rozwiązanie jakim jest oryginalna siódma oś, ale wtedy… robot musiałby zostać na stałe w studiu filmowym. Standardowe siódme osie nie są przeznaczone do przestawiania z miejsca na miejsce. Mocopolis planuje budowę własnego, modułowego rozwiązania, które pozwoli na łatwy demontaż i ponowne złożenie na planie filmowym.

Warto?

Dostosowanie robota do wymagań branży filmowej wymaga dużej wiedzy, sporej ilości zapału i technicznego zacięcia. Wymagania które robotom stawia przemysł samochodowy w niewielkim stopniu pokrywają się z potrzebami branży filmowej.

Czy warto było przerabiać robota? Zdecydowanie tak.

industrial robots special effects Gravity - Sandra Bullocks, George Clooney
Branżowym standardem są urządzenia takie jak widoczna na zdjęciach Technodolly. Jego modułowa budowa zapewnia wysoką mobilność. Zastosowania napędów bez przekładni sprawia ze całość jest cicha, ale wymaga odpowiedniego wyważenia przy pomocy ręcznie (czyt. schodzi sporo czasu) montowanych obciążeń. Ten konkretny model ma mniejsza liczbę swobody niż robot, a sposób montażu kamery sprawia że trzeba uwzględnić dodatkowe przesunięcia żeby kamera obracała się zgodnie z naszą wolą.

Robomoco UK, CMOCOS

Rozwiązania Motion Control używane w branży filmowej są bardzo kosztowne. Robot przemysłowy jest wielokrotnie tańszy. Wysoki udźwig robota pozwala wykorzystać go do kręcenia scen kaskaderskich. Dodając do tego łatwość programowania, powtarzalność ruchu i dokładność otrzymujemy opis urządzenia stanowiącego idealne uzupełnienie dla stosowanych do tej pory rozwiązań.

Jesteście ciekawi jak wyglądają ujęcia nakręcone z pomocą robota? W 2015 wejdzie do polskich kin film z Ewą Błaszczyk i Michałem Żebrowskim o tytule, którego nie mogę jeszcze zdradzić :) A niecierpliwi mogą zobaczyć ostatnią reklamę UPC :)


Chcecie jeszcze więcej? Odwiedźcie stronę Mocopolis