Sobota wieczór, środek drugiej flaszki.
– ej, wiesz że w Famur ma robota Panasonic?
– jak coś jest duże, czarne i wisi na ścianie to się na to mówi telewizor. te-le-wi-zor.
– nie, serio. Taki biały.
– mikrofalówka. Trzeba było mówić od razu że stoi w kuchni.

Kolejnego dnia, już na trzeźwo ze zdziwieniem odkryłem że Panasonic faktycznie produkuje roboty przemysłowe. Azjatyckie firmy mają to do siebie że potrafią produkować pod jednym szyldem telefony, koparki i statki. Nie inaczej jest w przypadku Panasonica, który jednak w zakresie robotów postawił na specjalizację. Głównym obszarem którym się zajmuje jest spawalnictwo.

Robotyzacja spawalnictwa

…to hasło pod którym podpisują się wszyscy producenci robotów. I nie ma się co dziwić, bo spawanie łukowe to najpopularniejsza aplikacja zrobotyzowana w przemyśle ogólnym. Jednak nikt na polskim rynku nie potrafi tego sprzedać tak jak Panasonic.
Najwięksi gracze na polskim rynku koncentrują się na przedstawieniu swojej oferty zarządowi/automatykom. Na pytanie o robota spawalniczego usłyszymy:
– 6 osi, niezawodność, ble, ble Japonia/Niemcy/Szwecja ble, ble nagroda za design.
Co w tym czasie mówi dystrybutor Panasonica?
– Niezawodność, zintegrowane źródło spawalnicze, SP-MAG, ColdArc

Decyzję o zakupie robota podejmuje dyrektor/zarząd, ale już wybór konkretnej oferty często zależy od spawalnika. To on odpowiada za jakość końcowego produktu i będzie się starał dobrać robota najlepszego dla siebie. Najważniejsze będa dla niego parametry związane z procesem spawania.

Roboty Panasonic i Cloos i Reis regularnie pojawiają się na łamach Przeglądu spawalnictwa, popularnego branżowego czasopisma. Gdyby kazać wymienić spawalnikom marki robotów jakie znają to byłyby to te trzy. Reis-a promuje niejako przy okazji Politechnika Śląska (publikując przeprowadzane badania w katedrze spawalnictwa), Cloos pilnuje żeby w każdym numerze mieć wykupioną reklamę — podobnie jak Panasonic.

Fanuc i Kuka nadrabiają zaległości

O tym że warto pokazywać roboty w kontekście konkretnych zastosowań zauważył już Fanuc i Kuka. Obie firmy ostatnio mocno promują się na targach branżowych. Ostatnio można było zobaczyć je na targach Taropak (promocja robotów paletyzujących) i ExpoWelding (spawanie). Demonstracja produktów osobom bezpośrednio zainteresowanym robotyzacją konkretnego procesu powinna przynieść dużo lepsze efekty niż wystawianie się na Automaticonie.